[Type text]

Gezi Park Incident in Pakistani Media
Introduction:

Gezi Park incident points to the wide spread Turkish protests in 2013. The protests were
initially started to oppose the urban development programme for the Istanbul’s TaksimGezi Park. The
peaceful protests were subjected to harsh statements and Police force which resulted in a much more
outrageous interaction between people and Turkish government causing death of at least 5 and injuring
thousands. By comparing different newspapers, this report intends to outline how the Pakistani media
reported and appreciated those protests and incidents happening in Turkey in 2013.

Pakistani press is free from any direct governmental influences hence, in general, Pakistani media covered
most of the incidents and reported them without any bias. It showed the view point of both the protestors
and the government. Though the media reported it clearly and expressed the true gravity of the matter, it
did not highlight these events. Most of these news was not shown on the cover pages. As it has been
mentioned in the previous reports, Pakistan sees Turkey as a close friend and appreciates its help in
financial and cultural relationships. Hence Pakistani media tends to highlight the Turkish events which are
related to our bilateral relationship.

Turkey unrest goes on despite end to park protest[Dawn News]

“ISTANBUL: Riot police cordoned off streets, set up roadblocks and fired tear gas and water
cannon to prevent anti-government protesters from converging on Istanbul’s central Taksim Square
on Sunday, unbowed even as Turkey's prime minister addressed hundreds of thousands of
supporters a few kilometres away.”

This news reoprted in detail the incidents of the
Gezi Park. The police used the force to disperse the
protestors even after 18 peaceful days of the main
incident while police also broke up demonstrations
in the capital, Ankara, and the southern city of
Adana. “Five people, including a policeman, have
died and more than 5,000 have been injured,
according to a Turkish rights group.” The report
highlighted that it was the first time that Prime
Minister Edrogen in his 10-year tenure has
Erdogan faced such an open or broad expression of
discontent by the people of Turkey.

Young, urban women: The face of Turkey's
protest movement[Express TRIBUNE]

“ISTANBUL: They are young, urban and well-educated, and for the past week they have been
sleeping in an Istanbul park: meet the women on the frontline of Turkey’s mass anti-government
protests.”


http://www.dawn.com/news/1018836/turkey-unrest-goes-on-despite-end-to-park-protest
http://tribune.com.pk/story/561331/young-urban-women-the-face-of-turkeys-protest-movement/
http://tribune.com.pk/story/561331/young-urban-women-the-face-of-turkeys-protest-movement/

[Type text]

This report describes the protestors and
expresses their opinion. This news was
surprising to the Pakistani people that such
unconventional group of people was out there
protesting against the government.

“We are the women Erdogan would like to
see staying at home,” said actress SeviAlgan,
37, referring to Turkish Prime Minister
RecepTayyipErdogan who protesters say is
forcing his conservative values on the mainly
Muslim but staunchly secular nation.

It reports that many of the women happily
admitted they were accidental activists who
never would have guessed two weeks ago
that they would be pitching a tent in the
epicentre of nationwide civil unrest.

The report shows that these young Turks, many of them students, lawyers, teachers and office workers,
easily accounted for half of the thousands of demonstrators in Gezi Park and nearby Taksim Square.

The report outlines the innocence of the protestors and the peaceful nature of the opposition by saying
“They spend hours under the park’s sycamore trees debating their cause, take part in all-night singing
and dancing sessions and, when necessary, stand shoulder to shoulder with football fans on guard against
police action outside the park’s police-free zone.”

Turkey police tear gas protesters in Istanbul, Ankara
[Express TRIBUNE]

ISTANBUL.: Turkish police fired tear gas at protesters who marched on Prime Minister
RecepTayyipErdogan’s offices in Istanbul and Ankara on Sunday in a third day of clashes sparked
by anger at his government.

This report describes in detail about the forced actions of Police on protestors. White fumes filled the air as
riot cops fired gas and lashed stone-throwing protestors with water-cannons in the two cities, the latest in
a string of nationwide clashes that have left scores injured. Most newspapers including this one have
shown the viewpoint of people by quoting many testimonials from the protestors. ‘“Dictator, resign!”
yelled the crowds in Ankara. “We will resist until we win”. The report also tells about the damage done
(Guler said 58 civilians and 115 security officers had been injured over several days of recent protests,
although rights groups have put the number of injured in the hundreds.Authorities say almost 100 police
vehicles, 94 shops and dozens of cars have been damaged.Guler estimated the cost at more than 20
million liras ($10 million)during the recent protests.

Can Pakistan save Erdogan?
Facing a widening crisis at home, Erdogan goes on a charm offensive in Pakistan.[06-01-14]




[Type text]

Malik AyubSumbal is an award-winning journalist currently based in Islamabad. Despite it was a great
deal for Pakistani government and Pakistani people, He wrote this interesting article criticizing the recent
Pakistan visit by Turkish prime minister from the perspective of Turkey.

He said, “The time seemed right to
most observers, the place not
entirely thought out. Why would
the sitting, though troubled, prime
minister of a country visit another
sitting, but less troubled, premier
of another country at a city other
than the capital?”

According to the writer Erdogan's
visit to Pakistan was surprising as
it came at the background of a
political crisis at home

i (Turkey). This turmoil, or the
corruption scandal as the prosecutors and police call it, had taken a strange turn as Erdogan cabinet
members have been arrested on charges of bribery.

Ayub claims thatwhat Erdogan actually plans to get out of the visit is the confidence to have his many
allies from the Islamic states on his side, as he faces critical time at home. With that in hand and the
additional assurances from his allies in Europe, he can plan on another ten years of rule for his party.

The writer links Erdogan with leaders of currently ruling party in Pakistan by saying, “The corruption
crisis might not be easy for him to get out of, but Sharif can give him a piece of advice on precisely that
issue. With the number of corruption charges brought against Sharif and his government for the past
couple of decades, it is very possible that Pakistan's chief politician might have a trick up his sleeve to
share with the one in trouble.”

Media and its freedom in Pakistan
Introduction:

Pakistan is a heavily populated country in the South East Asia sharing strategic borders
with China, India, Iran and Afghanistan. Pakistan gained its independence in 1947 from British rule.
Following independence, Pakistan has seen repeated military conflicts, the loss of East Pakistan in 1971,
widespread Islamic fundamentalism and significant military and economic growth, with the second-fastest
growing economy amongst the ten most populous countries in the world in 2005 and the twenty-seventh
largest economy in terms of purchasing power parity. Pakistan has the seventh largest armed forces in the
world and is one of eight declared nuclear weapons states.



[Type text]

Since its independence, the media has undergone significant changes in the country. The press in Pakistan
holds significant power and has suffered much under various political leaders, only to emerge resilient and
more committed to freedom of speech. The press's existence is remarkable given the often harsh means
used by government officials and military dictators to control it.

Today there are more than 50 newspapers being published today in Pakistan mostly
published in Urdu (national language) and English. Despite such a diverse and large print media, at
present the major part is being played by the Electronic media. Until 2000, the electronic media news in
Pakistan was only limited to a state run television called PTV (Pakistan Television Network). Media was
then liberated to the private sector under the government of Musharraf. After that, it has sprung and
advanced very rapidly. Today, there are more than 80 channels working in Pakistan with majority being
privately run. The media is considered free in the country due to a sharp contrast from its past. But still
there are many issues to be addressed regarding freedom of media and its role in Pakistani society.
Reporters Sans Frontiers, classifies Pakistan in ‘Difficult Conditions’ countries for the press.

This initial research intends to highlight some of major issues which would be later put into comparison
with the condition of media in other countries especially Turkey.

Corruption

Corruption is one of the most talked about things in Pakistan, which can be justified as the country ranks
very high in terms of corruption rate in the world. There is wide-spread corruption in Pakistan especially
in government sector. Since the liberation of media and private channels, it has played a very important
role in exposing the corruption. Following are some prominent examples.

e The ex-president and registrar of the Pakistan Medical and Dental Council were involved in fake
registration of doctors.

e The Pakistan Steel Mills Rs.26 billion scam.

e Bribery and corruption in Pakistan International Airlines which caused losses of $500 million.

e Embezzlement in Pakistan Railways causing massive financial losses.

e NATO containers’ case where 40 containers heading for ISAF in Afghanistan went missing.

e Rental power projects corruption.

e Ephedrine quota case, a scandal involving the son of former Prime Minister Yousaf Raza Gillani
to pressure officials of the Health Ministry to allocate a quota of controlled chemical ephedrine to
two different pharmaceutical companies.

e Malik Riaz’s 'Media Gate' in which the son of Chief Justice of Pakistan Iftikhar Muhammad
Chaudhry is said to have taken money from Malik Riaz to give favourable decisions from the
Supreme Court.

Low level corruption:

Obvious from the above examples, the media does play an important role in exposing some large scale
corruption cases but it fails to cover the wide spread corruption in poor areas which actually causes more
suffering to the people. Media is generally confined to big cities and prominent people so the rural and
poor people's problems are usually ignored.

Corruption in Media:



[Type text]

Recently the media itself has been accused and criticised for being corrupt. Many channels blamed others
for taking bribe from some political parties in order to enhance and exaggerate their activities and actions.
One of the biggest news channels, Geo TV has been criticised for supporting India and intentionally
causing damage to Pakistan, judged by its many programmes.

Religious Intolerance

In my personal opinion, Religious Intolerance in currently is biggest issue in Pakistan to be addressed.
Also it is having probably the most detrimental impacts on current media. The media suffers from the
extremist religious groups. If media dares to criticise any action taken by religious sects, it has to face
serious consequences. Due to such strong actions against some channels and especially journalists, our
media lags behind in eliminating the religious intolerance from the country.

Newspapers, television, and radio are regulated by the Pakistan Electronic Media Regulatory Authority
(PEMRA) which occasionally halts broadcasts and closes media outlets. Publication against its rules can
bring fines of up to 10 million rupees and license cancellation. The Blasphemy law can bring fines and
prison sentences of up to three years, while defiling the Quran requires imprisonment for life, and
defaming Muhammad requires a death sentence.

Religious intolerance has claimed many lives of Journalist as elaborated from the following incidents:

e OnJuly 7, the Taliban threw a grenade at the home of Din News television reporter Imran Khan in
Bajaur, FATA, injuring eight members of his family.

e OnJuly 22, Sarfraz Wistro, the chief reporter of the Daily Ibrat newspaper, was attacked and
beaten unconscious by five men near his home in Hyderabad, Sindh.

e On September 4, Umar Cheema—the senior member of the investigation cell of a leading media
group, The News—was abducted and taken to an unknown location, where he was blindfolded and
beaten, had his hair shaved off his head, and was hung upside down and tortured.

e On September 14, journalist Misri Khan was killed in Hangu District, Khyber Pakhtunkhwa, by
militants from the TTP. (Tehreek-e-Taliban Pakistan)

e On September 16, journalist Mujeebur Rehman Saddiqui, a Daily Pakistan correspondent, was
Killed by gunmen in Dargai, Khyber Pakhtunkhwa.

e On November 18, the body of journalist Lala Hameed Baloch, who had been kidnapped in late
October, was found along with the body of a second journalist, Hameed Ismail, with gunshot
wounds outside of Turbat, Balochistan Province.

The very reason that media has almost no access to the FATA (Federally Administered Tribal Areas) area
is religious intolerance. Due to this religious monopoly of extremist sects, general pubic in those areas
suffer terribly from the lack of media as their issues go continuously un-noticed.

Conditions for reporters covering the ongoing conflict in the Federally Administered Tribal Areas
(FATA) and parts of Khyber Pakhtunkhwa Province remained difficult, as a number of correspondents
were detained, threatened, expelled, kidnapped, or otherwise prevented from working, either by Taliban
militants and local tribal groups. Journalists’ ability to cover military operations in these areas is
hampered, as they can gain access only if they agree to become “embedded” with military units, which



[Type text]

means that any reporting is subject to potential censorship. I’'m most interested in comparing this matter
with the media of other countries, especially Turkey which is now a secular state. | would like to find
some applicable and appropriate solution to this issue in Pakistan.

Censorship

It comes as an ironic surprise that a dictator liberated the media and the censorship has been imposed in
the regime of recent democratic governments. This is again closely linked with the issue of religious
intolerance and the pressure of extremist sects on the government.

Pakistan made global headlines in 2010 for blocking Facebook and other Web sites in response to a
contest popularized on the social networking site to draw images of the Prophet Mohammad. In general,
Internet filtering in Pakistan remains both inconsistent and intermittent, with filtering primarily targeted at
content deemed to be at religious content considered blasphemous. For example, YouTube was blocked in
Pakistan following a decision taken by the Pakistan Telecommunication Authority on 22 February 2008
because of a number of "non-Islamic objectionable videos.” There have been many petitions to unblock
the youtube but they are being continuously rejected due to influence and threats by the religious sects. At
the end of 2011 the PTA also officially banned more than 1,000 porn websites in Pakistan on the grounds
of being against religion.

By the majority of public, such bans are deemed pointless and rather frustrating but the government is
reluctant to solve such issues in order to avoid opposition from religious sects.

NSA

NSA (National Security Agency) is one of the largest intelligence collector agencies in the United States
of America. It has been recently criticised in many countries for breaking the privacy laws by using
uninformed and unethical methods to collect information.

The 2013 global surveillance disclosure by a former contractor for the United States of America’s (USA)
National Security Agency (NSA) revealed that the agency has also been tapping the phones and hacking
the emails of thousands of Pakistanis. The whistle-blower claimed that the US was intensely spying on
Pakistanis’ online communication systems, with 13.5 billion pieces of email, phone and fax
communications intercepted.



[Type text]

N

The map above is a proof how heavily NSA is breaking privacy laws in Pakistan in the name of security.

The media of Pakistan has sadly nothing to say about this. There is hardly any coverage for this issue.
Such enormous lack of carelessness has resulted in non-existence of any worry in the Public regarding
their privacy.

This reflects that sometimes Media just pays attention to the issues which result in its publicity and fame.
They are not actually concerned about the real welfare and issues of the people as obvious from the
privacy issue regarding NSA.

Media in Pakistan and The Influential Factors
Introduction:

The press is central to public life in Pakistan because it provides a forum for debating
issues of national importance. As the English-language daily The News notes, "[ The press] has in fact
replaced what think tanks and political parties in other countries would do. Columnists engage in major
debates and discussions on issues ranging from national security to the social sector.” Despite such
freedom the media in Pakistan faces some issues regarding its control, especially the government media
sources. This report intends to give an introduction to the Pakistani media and the factors which influence
its reports.

State Media:

The share of media run solely by the government of Pakistan is very small in the overall
picture especially after the boom in private media after 2002. Three channels PTV Home, PTV Global and
PTV National are owned by the state run Pakistan Television Corporation. A few Radio news channels are
also owned completely by the government.



[Type text]

Dominant Private Media Groups:

Three main private groups dominate Pakistan: the Jang Group, the Herald Group, and the Nawa-e-Waqt
Group.

Jang Publications is the largest media group and holds a virtual monopoly of Urdu readership in Sindh,
Rawalpindi-Islamabad federal territory, and major shares in Lahore and Quetta. Jang also publishes the
largest circulating weekly magazine in Urdu, Akhbare-Jehan, and two evening papers, the Daily News and
Awam. The News, an English newspaper is also a publication of the Jang Group. Jang Group also owns
some of the very large and important electronic media channels like Geo TV, Geo News and Geo Tez.

Pakistan Herald Publications Ltd. publishes Dawn, which has had a dominant hold over Karachi
readership. The Herald Group also publishes the Star (an English evening paper) and The Herald (an
influential English monthly). Publications under the Herald Group target the upper class and the better-
educated segment of Pakistani society and consequently practice a liberal editorial policy.

The Nawa-e-Wagt Group publishes Nawa-e-Waqt and also started The Nation, an English daily. This
group also publishes Family, an Urdu weekly.

Other big T.V news networks include Express News, ARY News and Duniya News.

Pakistan Electronic Media Regulatory Authority (PEMRA)

PEMRA is an independent and constitutionally established federal institution responsible for regulating
and issuing channel licenses for establishment of the mass-media culture, print and electronic media. It
has jurisdiction to impose reasonable restrictions in the interest of the religion, the integrity, national
security of Pakistan. PEMRAN often halts and censors the broadcast material by the channels. It is
frequently criticized by the people for misusing its control over the media.

Government Control of Media
Direct:

In Pakistan, the state media is almost totally owned, controlled and financed by the government. Such a
strict control is exercised by the government over radio and television in Pakistan that not a single word
can be broadcast against the government on radio and television. This is not true only for the present
government but every government adopted the same policy to use electronic media for its own publicity
and projection. Hence the state-media has become the image of the government.

Indirect:

The government doesn’t directly control the privately owned newspapers and T.V channels but the
influences can be seen. It is in a way concealed rather than open. The government uses a number of



[Type text]

techniques and tools to influence media. Financial benefits are offered to owners and chief editors of the
newspapers, if they favour and support the government. Foreign trips are also a used as a bribe to get the
support of the journalists. In February 2004, Government has invited applications from journalists to allot
them plots at expensive locations in Islamabad. (Daily Nawa-i-waqt, Feb.24 th , 2004)

The influence of the government as advertiser is the most effective one on media content. In Pakistan, the
government has the most powerful ‘weapon' of advertisements. The government uses this ‘weapon' to
achieve the desired goals and the flow of government advertisements always remains towards the
newspapers that favour and support the government policies and decisions. No newspaper will choose the
way of loss. More or less every newspaper is favouring the government to get its share in advertisements.
There is no other way to meet the expenses of publishing

and to earn a profit. Readers' subscription cannot meet the More govt. ads more govt. coverage
expenditures of a newspaper. 501

According to a Research done, more than 73% Journalists
agree that greater the amount of government
advertisements paid to the newspapers, the greater will be
the pro-government coverage.

Government Control of Internet

Not only the government affects the main media channels
but it has also influenced the internet censorship in
Pakistan, especially in the recent times.

Percent

Highly Sgreed  Agreed  To some extert Mot st all Don't knowy

Internet filtering in Pakistan is regulated by the Pakistan More govt. ads mare govt. coverage
Telecommunications Authority (PTA) and the Federal Investigation Agency (FIA) under the direction of
the government, the Supreme Court of Pakistan, and the Ministry of Information Technology (MolT).
Although the majority of filtering in Pakistan is intermittent—such as the occasional block on a major
Web site like Blogspot or YouTube, the PTA continues to block sites containing content it considers to be
blasphemous, anti-Islamic, or threatening to internal security.

Pakistan has blocked access to websites critical of the government or the military. Blocking of websites is
often carried out under the rubric of restricting access to “blasphemous” content, pornography, or religious
morality.

The banning of Facebook and Youtube is often deemed useless by many Journalists as most internet users
know how to use certain Proxy server applications to access these websites.



[Type text]

Comparison of social media in Turkey and China

® Statistics on internet users

Global Turkey China
% connected to the internet 35.6% 47.2% 34.3%
% of total population using social | 17% 35% 17.64%
media
% of 18-29 year olds using social | - 69% Not founded, but
media higher than average
according to
research.
Comment

Though higher than global average, in fact, statisticssuggest that a relatively low percentage of the
population is online in Turkey — less than 50 per cent (the corresponding figure for Britain is 80 percent
according to OFCOM). However, it seems that those that are online are very active, particularly on social
media, and particularly among the young.Prevalence of internet in China is low, but it is increasing in a
fast speed.

® Popularity of famous social websites in Turkey & China

Global Turkey China
Facebook 3 1 Blocked
Twitter 15 6 Blocked
LinkedIn 16 32 Not popular

® Restrictions on social media
Turkey

Turkish citizens are clearly capitalizing on their capacity to access and utilize the Web in order to
circumvent traditional channels for engaging with government that have proved ineffective or restricted.
The harsh response of the Turkish state to the use of social media as a mobilizing tool (including the arrest
of social media users) is worrisome.

Turkey does not block views that are unfavourable to the government, nor does it imprison those who
voice such criticism. It does however, potentially, imprison those whose views can fit in the stretchable
category of “insulting Turkishness,” it blocks sites with relative ease and extensiveness, tries to exert
Internet jurisdiction outside of its territory, and seems to have little regard for freedom of the Internet as a
basis. The tendency to censor instead of protecting civil liberties may be reflective of seeing itself as being
vulnerable. Without a doubt, the debate over freedom of speech in Turkey will bring forth further views
on these issues, as forces of rule of law, human rights, democracy, protection of societal norms and
security attempt to balance each other.



[Type text]

China

China is ranked 174 out of 179 countries in 2012 worldwide index of press freedom. According to a
government report, the number of publications has soared in recent years. However, the plethora of
newspapers has not delivered plurality to the media landscape in China. The myriad new publications
remain "a populist, socialist media, just as controlled by the government.

Certain websites that the government deems potentially dangerous, like YouTube, Facebook, are blocked,;
specific material deemed a threat to political stability such as controversial photos, search terms, or
particular iPhone applications are also banned. The websites of Bloomberg and the New York Times were
blacked out in 2012 after each ran reports on the private wealth of Party Secretary Xi Jinping and Premier
Wen Jiabao.

Restrictions were also placed on micro-blogging services in April 2012 in response to rumors of a coup
attempt in Beijing involving the disgraced former Chongqing party chief Bo Xilai. Sina Corp. and Tencent
Holdings Ltd. were forced to shut down the commenting function, a key feature for discussions, for three
days.

Control of Media in China

China is rapidly developing in its economy day by day. But while China increasingly incorporates free-
market reforms in its economy, its approach to the media remains draconian.

Only state agencies can own media in China, though there is privatization. China News Network
Corporation (CNC), a twenty-four-hour global news network launched in July 2010, for example, is
reportedly half privately financed.

However, the Chinese government has long tried to keep a tight rein on traditional and new media to
prevent any challenges to its political authority.

Official media policy

In April 2010, the Chinese government revised its existing Law on Guarding State Secrets to tighten its
control over information flows. The amendment extended requirements to Internet companies and
telecommunications operators to cooperate with Chinese authorities in investigations into leaks of state
secrets. Butthe definition of state secrets in China remains vague and thus could be used to censor any
information the authorities deem as harmful to their political or economic interests.

Freedom of China’s media

China is ranked 174 out of 179 countries in 2012 worldwide index of press freedom. According to a
government report, the number of publications has soared in recent years. However, the plethora of
newspapers has not delivered plurality to the media landscape in China. The myriad new publications
remain "a populist, socialist media, just as controlled by the government.



[Type text]

Certain websites that the government deems potentially dangerous, like YouTube, Facebook, are blocked:;
specific material deemed a threat to political stability such as controversial photos, search terms, or
particular iPhone applications are also banned. The websites of Bloomberg and the New York Times were
blacked out in 2012 after each ran reports on the private wealth of Party Secretary Xi Jinping and Premier
Wen Jiabao.

Restrictions were also placed on micro-blogging services in April 2012 in response to rumors of a coup
attempt in Beijing involving the disgraced former Chongging party chief Bo Xilai. Sina Corp. and Tencent
Holdings Ltd. were forced to shut down the commenting function, a key feature for discussions, for three
days.

Here are some of the restrictions.

» Media must use only Xinhua News Agency information to report on riots in Xinjiang and Shaoguan. No
journalist should be sent to Xinjiang.

* Media must not report on corruption allegations relating to the eldest son of President Hu Jintao.

» Media must use Xinhua News Agency information about the visit by Tibetan spiritual leader the Dalali
Lama to Taiwan.

* Media must report positively on the Green Dam project. No commentary allowed. Website management
must delete all critical articles about the project.

» Media must cease reporting on the discovery of a body at a psychiatric hospital in Dongguan.

Primary censor agencies

The government bodies involving in reviewing and enforcing laws related to information flow within, into
and from China are Communist Party's Central Propaganda Department (CPD), which coordinates with
General Administration of Press and Publication (GAPP) and State Administration of Radio, Film, and
Television (SARFT). Xinhua, the state news agency, is considered a propaganda tool by press freedom
organizations. The CPD gives media outlets directives restricting coverage of politically sensitive topics--
such as protests, Tibet, and Taiwan.

The action of media controls

The Chinese government employs a diverse range of methods to induce journalists to censor themselves
rather than risk punishment. Tactics include dismissals and demotions; authorities also sue journalists for
libel, impose fines or close news outlets. Furthermore, it is not uncommon for journalists who overstep
boundaries to be imprisoned. As of December 2012, China was third to Iran and Turkey for most jailed
journalists in a single country with at least thirty-two journalists imprisoned, according to the Committee
to Protect Journalists.



[Type text]

The control of foreign media

China requires foreign correspondents to get permission before making reporting trips within the country.
All inbound data from foreign Internet sources is filtered through one of three computer centersin Beijing,
Shanghai, and Guangzhou where keywords alert authorities of provocative content.

As part of its bid to host the 2008 Olympics, China promised to relax constraints, but critics accuse China
of reneging on its promise. The Foreign Correspondents Club of China reported 178 cases of interference
with foreign media in 2008, but has since stopped publishing figures on its website to ensure its continued
operation. Some journalists and bloggers arrested before and after the 2008 Beijing Olympics remain in
prison as of February 2011.

Gezi Park Protest Portrayed in Media in China

Date 01 Jun 2013
Headline | Turkish Police, protesters clash in Istanbul
Summary | ® Police fired teargas and water cannon down a major shopping street, where hundreds
were injured in clashes on Friday.
® The demonstration at Taksim'sGezi Park started late on Monday after trees were torn up
to make way for the redevelopment.
® Erdogan vowed to push ahead with the plans and was accused of behaving like a dictator.
® Tighter restrictions on alcohol sales and warnings against public displays of affection in
recent weeks have led to protest.
® Erdogan acknowledged mistakes in the use of tear gas.
Comment | The report on Gezi park started with this detailed portrait of the protest and how it was
initiated. Tight restrictions proposed by Erdogan were accused to be the cause of this protest.
The number of injured people was known but which of people died was not provided.
Date 03 Jun 2013
Headline | PM's office attacked
Summary | ® A group of protesters threw stones at Turkish Prime Minister Erdogan's office on
Saturday night.
® The protesters demanded Erdogan step down, calling his government "fascist™ in Istanbul
and other cities.
® Earlier, Erdogan called on demonstrators to end their protest, saying the government will
press ahead with the redevelopment plans for Gezi Park.
® Hundreds of angry protesters demonstrated in New York to support the protests in
Turkey.
Comment | The attack of PM’s office showed the anger of protesters and seriousness of this incident. The
influence expanded with demonstrations from other cities.
Date 05 Jun 2013
Headline | 2 dead, over 4,000 injured in Turkey's protests
Summary | ® Two people have been killed and over 4,100 wounded in the week-long anti-government

protests across Turkey.
® The week-long protest started as a peaceful demonstration against the demolition plans




[Type text]

of Taksim Square's Gezi Park in Istanbul and later turned into clashes between the police
and thousands of protesters across the country.

Comment | The numbers of people injured and died were known and highlighted in the headline. The
protest worsened after a week.

Date 15 Jun 2013

Headline | Turkey protesters refuse to leave Gezi Park

Summary | ® Turkish protesters said they would not leave the park despite a pledge from Prime
Minister to hold a vote on plans to redevelop the site.

® A campaign by environmentalists to save green space spiraled into the most serious show
of defiance against Erdogan and his AK Party.

® Erdogan has long been the country's most popular politician, but his critics complain of
increasing authoritarianism.

Comment | Erdogan was criticized for his increased authoritarianism despite that he used to be
prestigious for his achievements in developing Turkey.

Overview of Bo Xilai trial

Bo Xilai, the former Communist Party chief in Chongging (a city in China). But he has been expelled
from the Communist Party. He is charged with corruption, bribery and abuse of power.His wife was given
a suspended death sentence for the murder of British businessman Neil Heywood last year.

Press in China
He is charged with corruption, bribery and abuse of power.
Netizen (people commenting online)

1. Support Chinese communist party. They think the justice of this trial is open and fair. He deserves life
sentence.His former achievements are not mentioned at all.

2. News and comments that support him are blocked. When he was the mayor of Dalian, he led the
transformation of the city from a drab port city to a modern metropolis, a 'showcase' of rapid economic
growth. Since Bo's time in office, Dalian became known as one of the cleanest cities in China. In
addition, Bo was an advocate for free enterprise and small businesses, and successfully courted foreign
investment from South Korea, Japan, and Western countries. In contrast to his colleagues, he held
press conferences at Chinese New Year, and developed a reputation among foreign investors for
'getting things done'. According to words of Dalian citizens, he was a good mayor who worked till late
night everyday. Unlike other government officials, he did not promote his subordinates by their
relations, which annoyed his colleagues and subordinates as he did not follow the secret rules in
officialdom. (To take bribery before getting things done or promote someone).Do when he left his
position, tens of thousands of people came to for farewell.

Foreign press

Telegraph




[Type text]

Brilliantly at ease in public, and with an excellent command of English, Mr Bo easily charmed
foreign dignitaries. "He was very comfortable in his own skin. This was someone with very strong
confidence in himself."

But his arrogance worried China's top leaders. "The fact that he does come from a very powerful
family, that his father was one of the foremost leaders for a long time and the fact that he leveraged
that really made people very uncomfortable.”

Nevertheless, for decades, Mr Bo steadily rose to power. No crime could derail him while he
remained so well-connected.

As one observer pointed out after Neil Heywood's murder: if it took the defection of his police
chief in order to expose the murder of a foreign national, imagine how many Chinese deaths might
have been swept under the carpet during Mr Bo's rule.

But in Chongging, a city notoriously difficult to govern, Mr Bo finally came unstuck. Keen to
propel himself to the pinnacle of power, he appears to have overstepped the mark and upset the
city's political balance.

First academics, and then government investigators, began to raise a red flag over campaigns that
won him popular support, but which were toxic at heart.

Tong Zhiwei, a law professor at East China Political and Law university, said he decided to
investigate Mr Bo's anti-Mafia campaign and report what was going on to Beijing.

What he found was a police chief who was arresting suspects on Mr Bo's orders. "The torture and
the illegal methods of handling cases all point to Wang Lijun," he said.

Meanwhile, Mr Bo and his cronies were busy confiscating the personal assets of the defendants,
according to Li Zhuang, a defence lawyer that Mr Bo imprisoned.”"Some had millions, others
billions. That was the point of it all,” he said, earlier this year.

Once Neil Heywood's murder came to light — and suspicions were raised over his wife GuKailai's
involvement — Mr Bo's enemies, who had waited for years, finally had a cast-iron pretext to
dislodge him from power. And yet, as late as March, Mr Bo was still gambling that he and his wife
could ride out the Killing.

That proved to be a gamble too far. "In some ways he was politically ambitious but maybe he
wasn't ambitious enough," said Prof Yang, noting that Mr Bo had ultimately sacrificed himself by
standing by his wife, confident they would both emerge unscathed.

"Could he have turned against her?"" he added.

"He has to regret what has happened but also probably [he must feel] rage about what is happening
and the fact that he has no control over what is going on now. It is a profound fall for someone as
ambitious and dynamic as he had been."

BBC news

With Bo Xilai's demise, the Communist Party of China has lost the most talented politician of his
generation.

It is a bit like the UK Labour Party dismissing Tony Blair just before 1997 when it stood to win the
election that year, or the Democrats in the US in 1992 dumping Bill Clinton.



[Type text]

Bo's charisma and his natural political gifts put him in the same league as these figures.

And had he been a politician in a democracy, it is even possible that he could have survived the
misdeeds of his wife and his closest ally Wang Lijun, because the brute fact is that in the
courtroom in Jinan where he was tried in August not a shred of evidence connected him to their
crimes.

The worse that could be said of him was that he was the victim of misguided loyalty.

Bo was also the only leader of his generation to truly try to reach across from the privileged elite
zone of power in modern China and speak directly to people”

Bo would have been a hard person to leave out of the new line-up, but also a very tough person to
place well. Some speculated that he could be made the head of the National People's Congress, or
of the Chinese People's Political Consultative Conference. Both would have offered natural power
bases for him to mobilise public opinion. It would have been very hard to sideline him.

The campaigns that Bo was most publicly associated with while in Chongging - the clampdown on
the mafia and the red song campaigns - were regarded with distaste by many commentators.

The first certainly involved the delivery of rough justice and was associated with a lot of brutality.
But defenders of Bo might argue that he was pitting himself against some of the least attractive,
most venal members of contemporary Chinese society - snakeheads, mafia bosses and criminal
leaders, who were not slouches when it came to dolling out violence themselves.

The fact that Bo was willing to take them on and stand up for the authority of the party was at least
a step closer to greater rule of law and predictability in society. At least people could be assured
there was only one entity bossing them about - the government led by the party - rather than
multiple illegal ones.

In Chonggqing, residents saw crime fall under Bo Xilai

Bo was also the only leader of his generation to truly try to reach across from the privileged elite
zone of power in modern China and speak directly to people.

That was the basis of his popularity, and perhaps the reason for why his treatment in Jinan at least
gave him some voice and tried to paint him as at the heart of a highly dysfunctional and unsavoury
family.

It was always unlikely that people would take to the streets in support of Bo in sufficient numbers
to threaten the party. But nor could they bury him without a voice, and their mode of attack- the
venality and uncontrolled behaviour of his wife and security chief Wang Lijun - were narrow but
effective modes of attack.

No justice?
Justice in the end was not served neither in Jinan nor in Bo's sentencing.

Bo's trial was widely watched - but will he ever be centre-stage again?

Too many questions remain about what precisely the connection between his wife and her claimed
murder of the British businessman Heywood was, and about the real nature of his abuse of power
and corruption.



[Type text]

The elephant lurking in the room throughout this process has been the fact - known to everyone but
clearly expressed by none - that Bo's treatment was, from beginning to end, based on political
rather than criminal issues.

His sentence was almost certainly sanctioned by the Standing Committee Politburo, and his
treatment closely managed by them.

His real sentence was delivered by Wen Jiabao, then Premier, at the National People's Congress in
March 2012, whose devastating indirect attack on Bo sealed his fate. From that moment, Bo was a
dead man walking.

But his final departure is a huge loss for political life in China, and for the party, no matter what
sheen it tries to put on things. And it may well be one that, in the years ahead, it comes to rue and
regret.



